Hoe krijgen je posts meer bereik op LinkedIn?

Als specialist in converterende content is er geen enkele vraag die ik zo vaak krijg als: “Hoe krijg ik nu meer resultaat uit mijn content op LinkedIn?” Resultaat staat dan vaak voor een groter bereik op LinkedIn, of meer klanten, maar ook voor meer interactie. Ik snap de vraag wel, want op Instagram deel ik regelmatig de resultaten van mijn klanten. Door mijn uitzonderlijke en creatieve aanpak kan ik bewust sturen op content die viral gaat. Ik spreek van een mini-viral als een post boven de 10.000 bereik zit. Maar een echte viral, zoals mijn klant en ik laatst hadden, zit boven de 100.000 bereik.

Mijn klant, die ik bewust anoniem laat, had in december 2021 een viral post op LinkedIn. Een post die we samen hebben bedacht en op strategische wijze hebben uitgewerkt. Wij weten dat deze op een bepaalde manier in elkaar zit, maar de buitenwereld natuurlijk niet. Inmiddels is de post meer dan 330.000 keer bekeken. Niet alleen dat; ze had direct na het viral gaan 400 connectieverzoeken, honderden berichten, meer dan 300 reacties, etc.

Niet uitsluitend goede leads natuurlijk, maar een groot deel daarvan viel wel in de doelgroep. Dat is wat we willen, want aan 400 verzoeken van mensen buiten de doelgroep heb je niet zoveel. In een eerder blog lichtte ik al toe dat veel ondernemers kansen laten liggen op LinkedIn. Maar hoe doe je schrijf je voor dit platform? Wat maakt nou dat een post viral gaat? Hoe vergroot je je bereik op LinkedIn? In dit artikel leg ik het je uit.

Wat moet je posten op LinkedIn?

Als je LinkedIn opent word je gebombardeerd met posts over te gekke samenwerkingen, de ‘kijk mij eens wat voor toffe dingen ik doe’-posts en updates over werkfuncties… right? Hoe vaak zie je nu écht goede posts op LinkedIn? Daar zit de kans! Er is weinig goede content. Dus de simpelste les die ik je nu ga meegeven is: denk eens na over hoe je iets kan posten wat interessant is. Een post die niet gaat over je zoveelste prestatie of die gave nieuwe samenwerking. Nee, ga eens dieper dan dat. Interactie is het gevolg van relevantie, herkenning en het aanzetten tot reacties.

Een goede methode om te gebruiken is storytelling, het vertellen van verhalen. Hetgeen wat je wilt vertellen, gegoten in verhaalvorm. Een stukje tekst met een hoofdpersoon, een plot, een inzicht en een einde. Een verhaal waarin de hoofdpersoon iets meemaakt waar de lezers van op het puntje van hun stoel gaan zitten. Dat is waar LinkedIn op aangaat. Alle posts die je viral ziet gaan op LinkedIn zijn ofwel een storytelling-post, of een statement over een maatschappelijk thema. Dit is een golden-nugget! Onthoud dit goed en bestudeer het maar eens. Daar leer je veel van. 

Mijn klant behaalde een enorm bereik op LinkedIn; binnen no-time had ze 400 connectieverzoeken en honderden berichten.
Mijn klant behaalde een enorm bereik op LinkedIn; binnen no-time had ze 400 connectieverzoeken en honderden berichten.

De viral post met de resultaten die je hierboven ziet, is ook geschreven op basis van storytelling. In verhaalvorm een stevig statement maken: daar gaat ook zakelijk Nederland van aan.

Wat maakt dat jouw post veel bereik krijgt?

Bereik krijg je dus door relevant te zijn. Maar dat niet alleen. Het is van meer zaken afhankelijk. Ik som het voor je op:

  • Een groot netwerk

Als je nog geen 100 connecties heb op LinkedIn wordt het wel lastig om veel bereik te creëren. Je hebt connecties nodig om impact te kunnen maken, om een olievlek te kunnen creëren met jouw content. Heb je nog niet voldoende connecties? Ga dan op LinkedIn eens op zoek naar mensen die je zakelijk kent. Voeg mensen toe die volgens jouw in je ideale klantprofiel vallen en ga online netwerken. Het gevolg van een groeiend netwerk is dat zij jouw content voorbij zien komen in hun tijdlijn. Is het leuk/goed genoeg en geven zij likes en reacties? Dan zien de connecties van jouw connecties dit ook weer. Zo ontstaat die olievlek.

  • Overtuigend schrijven

Tja, je kan dit natuurlijk leren of uitbesteden. (Je kunt voor beide opties bij mij terecht; plan gerust een kennismaking in voor meer informatie.) Goed schrijven is een belangrijke factor voor succes. Daarmee bedoel ik niet alleen 100% foutloos op het gebied van spelling en grammatica. Maar ook: hoe goed spreek jij de doelgroep aan met jouw teksten? Hoe goed maak jij een lekker lopend verhaal? Feitelijke teksten zijn saai – je moet de aandacht van je lezers vasthouden.

  • Call to action (CTA)

Sluit jij jouw post wel af met een activerende call to action? Als je interactie wilt, moet je daarop aansturen. Sluit een post af met een vraag die ook echt aanzet tot (inter)actie. Maar let: maak de vraag niet te moeilijk! Niemand gaat in het openbaar onder een LinkedIn-post achterlaten welke belemmerende overtuigingen hij/zij heeft. Soms is een gesloten vraag beter, zodat je alleen ‘ja’ of ‘nee’ hoeft te antwoorden. Maak de drempel om te reageren zo laag mogelijk.

  • Relevantie

Weet jij goed in te spelen op je ideale klant? Kun je inhaken op een maatschappelijk relevant thema? Durf je een statement te maken en echt ergens voor gaan staan? Als je buitengewone resultaten wilt, zul je ook buitengewone dingen moeten doen. Algemene posts waarin je simpele tips deelt gaan het verschil niet maken.

  • Algoritme

Tenslotte, begrijp het algoritme. Dus wanneer wie wat te zien krijgt en hoe laat je post. Naar mijn ervaring, met meer dan 100 klantinzichten, kan ik je zeggen dat, om veel bereik te genereren, de beste tijd om te posten op LinkedIn in de ochtend is, met name tussen 08:00 en 09:00 uur.

Een goede combinatie van bovenstaande punten gaat ervoor zorgen dat je post meer bereik krijgt dan gemiddeld. Enne, als je eenmaal je post geschreven hebt, vergeet dan ook niet om een goede afbeelding toe te voegen! Dit zorgt ervoor dat je post extra opvalt in de tijdlijnen.

Hoe haal je klanten uit een LinkedIn-post?

Ik hoor je denken: leuk hoor, een groot bereik op LinkedIn, maar hoe levert dat dan leads of klanten op? Nou, er zit een verschil tussen storyTELLING en storySELLING. Enerzijds vertel je een verhaal van een klant of over jezelf en wil je hiermee interactie uitlokken of bewustzijn creëren. Of misschien wil je wel je expertstatus vergroten. Dan is je call to action daarop gericht. Dit noem je storytelling, het vertellen van een verhaal. 

Storyselling betekent dat je een verhaal zo schrijft dat het overtuigend is, converterend. Je schrijft om verkopen/aanvragen te genereren. Deze post steek je dus anders in. Pittiger, het draait meer om behaald resultaat, je wilt de lezer in dat stukje tekst overtuigen van het feit dat hij/zij jouw aanbod wilt. De Call To Action leidt dan ook altijd naar jouw aanbod. Een kennismakingsgesprek, een webinar, een laag geprijsd product etc. Het kan ook simpelweg leiden naar een persoonlijk bericht naar jou.

Of je dan ook een verkoop realiseert, ligt aan jouw skills in sales. Of in het geval dat mensen meteen kunnen kopen; dan ligt het aan de kwaliteit van je salespagina.

Klanten uit social media krijgen is het gevolg van continue een nieuwe stroom mensen aantrekken en tegelijkertijd relevante en overtuigende teksten schrijven. Die combinatie is goud. En LinkedIn is hier écht voor gemaakt.

Als je zelf wilt ervaren wat LinkedIn en storytelling voor je kunnen betekenen, als je meer bereik wilt op je posts en effectief leads uit organische content wilt halen: plan een kennismakingsgesprek met me in. Ik kan je in een halfuurtje vertellen wat er mogelijk is voor jou en wat ik hierin voor je kan betekenen. I’m just a few clicks away ;-).

Share this post:

Andere interessante artikelen:

Hashtags in instastories gebruiken
Manouk

Hashtags gebruiken in Instastories, hoe werkt het?

Het gebruiken van hashtags in je Instastories gaat er voor zorgen dat je nieuwe kijkers en volgers aantrekt. Door hashtags toe te voegen reiken jouw Instastories verder dan je huidige volgers.